نوشتۀ بث اورن‌استین، بازبینی پزشکی توسط دکتر فرخ سهرابی

فکر شرکت در گروه‌درمانی ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد. چه کسی می‌خواهد داستان زندگی‌اش را با غریبه‌ها به اشتراک بگذارد؟ اما گروه‌درمانی ـ که طی آن یک یا چند روان‌شناس وظیفۀ رهبری گروهی ۵ تا ۱۵ نفره را بر عهده دارند ـ می‌تواند بسیار مفید باشد. در واقع به گفتۀ دکتر بن جانسون، عضو هیئت روان‌شناسی حرفه‌ای آمریکا، روان‌شناس بالینی، مدیر مرکز درمان شناختی-رفتاری و کوچینگ رود آیلند و استادیار بالینی دانشکدۀ پزشکی وارن آلبرت دانشگاه براون در پراویدنس، رودآیلند: «شرکت‌کنندگان در گروه‌درمانی اغلب از میزان سودمند بودن تجربه‌شان شگفت‌زده می‌شوند. من خودم طرفدار پروپاقرص گروه‌درمانی هستم.»

دکتر پتی کاکس، گروه‌درمانگر مجاز، دارای مطب شخصی در نیویورک و رئیس یکی از دفترهای منطقه‌ای انجمن روان‌درمانی گروهی آمریکا به نام جامعۀ روان‌درمانی گروه شرقی معتقد است است که همه می‌توانند از گروه‌درمانی سود ببرند: «مهم این است که در زمان مناسب در گروه مناسب قرار بگیرید. مواقع بروز بحران‌های حاد زمان مناسبی برای آغاز گروه‌درمانی نیست، چراکه در این زمان نیازهای بسیار زیادی دارید [که نیازمند درمان فردی است].»

جلسات گروه‌ها معمولاً هفته‌ای یک یا دو بار و به مدت 75 الی ۱۲۰ دقیقه برگزار می‌شود. اینکه افراد می‌خواهند تا چه اندازه دست به خودافشایی بزنند امری کاملاً شخصی است، اما دانستن اینکه هرآنچه در گروه گفته شود در داخل گروه می‌ماند و به بیرون درز نمی‌کند باعث ایجاد حس امنیت می‌شود.

مزایای گروه‌درمانی

گروه‌درمانی به طرق زیر می‌تواند برای درمان مشکلات سلامت روان سودمند باشد:

گروه از فرد حمایت می‌کند. به گفتۀ جانسون با شنیدن حرف‌های افرادی که مشکلاتی شبیه به ما دارند، متوجه می‌شویم که تنها ما نیستیم که با این مشکلات دست‌و‌پنجه نرم‌ می‌کنیم؛ خواه این مشکل حملات پانیک، افسردگی یا مشکل روان‌شناختی دیگری باشد. بسیاری از افراد به نوعی آرامش خاطر می‌رسند.

گروه مکانی را برای دریافت راهنمایی فراهم می‌کند. برای مثال اگر در مورد دعوایی که با همسرتان داشته‌اید صحبت کنید، افراد گروه می‌توانند دیدگاهی متفاوت با دیدگاه شما در مورد موضوع داشته باشند. به گفتۀ جانسون: «شنیدن نظرات دیگران دربارۀ نحوۀ برخورد شما با یک موقعیت می‌تواند بسیار نیرومند باشد. در این حالت، انواع متنوع‌تری از نظرات را در مورد موقعیت‌تان می‌شنوید و این امر می‌تواند شما را در حل بهتر مشکلات‌تان یاری کند.»

گروه می‌تواند شما را به سمت جلو سوق دهد. شنیدن اینکه سایر اعضا چطور توانسته‌اند بر ترس‌شان از پرواز غلبه کنند یا به یکی از اعضای خانواده که مشکل سوءمصرف مواد دارد کمک کنند، خود می‌تواند بسیار ترغیب‌کننده باشد. به گفتۀ جانسون: «بیماران وقتی شاهد اعمال دیگران هستند، اغلب تلاش‌شان را دوچندان می‌کنند.»

گروه مهارت‌های اجتماعی را پرورش می‌دهد. به گفتۀ جانسون: «گروه‌ نه تنها به افراد در کاهش حس انزوا کمک می‌کند، بلکه فرصت برقراری ارتباط مجدد با دیگران را نیز به آنها می‌دهد.» با شرکت در گروه، متوجه می‌شوید که توانایی کنار آمدن با دیگران را دارید.

گروه‌درمانی از درمان فردی ارزان‌تر است. برخی افراد معتقدند که چون گروه‌درمانی ارزان‌تر است، به خوبی درمان فردی نیست. با‌این‌حال، کاکس معتقد است که «اصلاً چنین نیست. گروه‌درمانی می‌تواند فوق‌العاده نیرومند باشد.»

گروه مطالبی را در مورد خودتان به شما می‌آموزد. به گفتۀ کاکس: «هر یک از اعضای گروه آینه‌ای در دست دارد و شما می‌توانید خودتان را از چشم آنها ببینید.» این خود روشی برای آشکارسازی نقاط کوری است که احتمالاً جلوی توانایی‌ شما را برای غلبه بر مشکلات‌تان گرفته‌اند.

به‌اشتراک‌گذاری می‌تواند شفابخش باشد

خانم ۵۱ ساله‌ای به نام تریسی بار که اهل گرینویل در کارولینای جنوبی بود و در دوران نوجوانی مبتلا به اختلال دوقطبی تشخیص داده شده بود، مانند بسیاری از افراد مطمئن نبود که گروه‌درمانی می‌تواند برایش مفید باشد یا خیر. با‌این‌حال، سه سال پیش و بعد از تلاش برای خودکشی ناموفق، زمانی که در بیمارستان بستری بود وارد گروه‌درمانی شد.

او می‌گوید: «در آن زمان ذهنیت بسیار بازتری در مورد گروه‌درمانی داشتم، چون دیگر چیزی برای از دست دادن نداشتم. قرار شد هر کاری را که پزشکان می‌گویند انجام دهم و آنها هم گفتند گروه‌درمانی برایم مفید خواهد بود.»

خانم بار خیلی سریع متوجه شد که پیشنهادهای اعضای گروه دقیقاً همان چیزی است که نیاز دارد.

او می‌گوید: «گروه بیش از همه در زمینۀ مهارت‌های مقابله‌ای به من کمک کرد. راه‌حل‌های بسیار ساده و بسیار اثربخشی را یاد گرفتم، مثلاً اینکه مرزهایی در زندگی‌ام مشخص کنم و مواردی را که برای جنبۀ شیدای شخصیتم مضر هستند ممنوع کنم.» او همچنین متوجه شد که به‌اشتراک‌گذاری داستان زندگی‌اش با دیگران «بسیار معنادار و بسیار شفابخش است.»

به گفتۀ خانم بار «تجربۀ گروه بدون شک به من در رهایی از دوران سخت کمک کرد.» از آنجا به بعد می‌بایست پیروزی‌های کوچک را مبنای کار قرار دهد و به‌تدریج بهتر شود؛ از ناتوانی در شستن لباس‌هایش به آغاز شغل جدید به عنوان آشپز رسید و اکنون توانایی سخنرانی دربارۀ تغذیۀ سالم در برابر گروه‌های بزرگی از افراد را داشت.

موارد زیر را برای به‌حداکثر رساندن اثربخشی گروه‌درمانی انجام دهید:

تعهد بدهید. به گفتۀ کاکس شرکت‌کنندگان در هر گروه باید در جریان قراردادی قرار بگیرند که آنچه از اعضا انتظار می‌رود در آن ذکر شده باشد. آگاهی از این موضوع می‌تواند به شما در غلبه بر هرگونه ترسی در خصوص مشارکت در گروه کمک کند.

مشارکت کنید. به گفتۀ کاکس، ممکن است در برخی از روزها حس‌و‌حال صحبت کردن را نداشته باشید، اما هرچقدر مشارکت‌تان بیشتر باشد، سود بیشتری خواهید برد.

به‌اشتراک بگذارید. تجربۀ شما ممکن است برای عضو دیگری از گروه معنادار باشد و متوجه خواهید شد که کمک کردن به دیگران برای خودتان نیز سودمند خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *